Изключително ценна за мен критика от Мария Василева!!!
Където четенето и гледането се пресичат
Всичко започва с „Шумоленето“ от 2009
г., където е въведен и още един главен герой. Той ще се появява по един или
друг начин оттук нататък във всички книжки. Това е Боби, синът на Мила,
вдъхновител и критик. Той ще расте с изданията, а и те ще се променят с него.
„Приказка просто така, прасешка при
това“, 2011 г., развива идеята за взаимност между текст и изображение като
добавя изключително чувство за хумор. Нарисувана само с черно, бяло и „прасешко
розово“, тя свива максимално ролята на цвета и оставя много пространство за
фантазии.
„Страшна приказка“, 2012 г., разчита
само на черно-бялото. В нея рисунките приличат, както ги нарича самата авторка,
на драскулки; линиите като че ли са мъчително извадени от страшния мрак.
Във „Веломаратон“, 2013 г., цветът се
завръща на бял кон, текстът е оставен изцяло на читателя. Той се превръща в
писател, разказвач и фантазьор. Това обаче не е книжка с гатанки, а деликатно
„побутва“ фантазията чрез някои познати ситуации и герои.
Най-новото попълнение в колекцията
авторски книжки е „Ми не ми се спи“, която спазва вече станалите класически
рецепти на Мила. В нея има основен разказ, има и подразкази. Основният развива
сюжета през текста и акварелните рисунки. Подразказите са малки рисунки, които се
явяват неочаквано, на цели страници или просто тук и там, изпълнени са само с
черно бяло и червено и доразвиват разни случки и ситуации. В тях читателят се
гмурва и свободно плава из странични улички, за да се
завърне освежен на магистралата.
Мила Попнеделева-Генова рисува с
невероятна лекота. Създава много симпатични герои, леко хумористични, леко
гротескни, малко глуповати, но винаги мили и добри. И с характер, който се
помни. Менажерията постоянно се допълва и обогатява не само с нови животни, но
и със стотици техни действия и преображения, които ги правят по-близко до
хората. Така и посланията стигат по-лесно.
Авторката много умело преплита пълни
небивалици с реални факти. Наблюдателността й за дребни, на пръв поглед
незначителни неща е забележителна. Точно съчетаването на елементи от
всекидневието с фантасмагории прави книжките толкова близки и понятни. Поуките
никога не са назидателни, а поднесени някак с лекота и между другото. В
„мечешката книжка“, както и в другите, те винаги са двупосочни – от възрастните
към децата и обратно. Мила не подценява децата и израства заедно с тях и,
разбира се, най-вече с Боби. Процесът е взаимен и затова радостта от четенето е
за малки и големи.
Издаването на интелигентни книги
днес е лукс, а на авторски детски книжки – свръх посвещаване. Мила
Попнеделева-Генова го прави поради изричното си вътрешно желание и убеждение,
но и като концептуален проект срещу пошлостта и визуалната неграмотност.
д-р Мария Василева, изкуствовед